Ikut Langkah Mudah Mohon TNB Semak Semula Bacaan Meter Jika Bil Elektrik Anda Melambung Sepanjang PKP

Ini langkah mudah mohon Tenaga Nasional Berhad (TNB) lakukan semakan semula bacaan meter sekiranya bil elektrik anda tidak masuk akal sepanjang PKP.

Tindakan TNB menggunakan kaedah prorata bagi menyelaraskan bil elektrik sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk memastikan jumlah bil yang tepat bagi setiap bulan bil anggaran dibuat telah mendapat kritikan pengguna kerana rata-rata daripada mereka mengalami peningkatan yang mendadak.

BACA: Isu Bil Elektrik Tinggi: TNB Tipu Bil Atau Kita Yang Sebenarnya Berhutang?

Meskipun kaedah pengiraan tersebut sudah mendapat kelulusan daripada Suruhanjaya Tenaga, kekeliruan kaedah pengiraan bil utiliti tetap timbul dalam kalangan pengguna.

Jika anda mengalami masalah seperti di atas, apa yang perlu anda lakukan? Ini langkah mudah.

  1. Ambil gambar atau scan bil semasa pelaksanaan PKP dan sebelum PKP selama sebulan.
  2. Emelkan kepada [email protected]
  3. Mohon semula semakan kes dan bacaan semula meter.

Langkah yang dikongsi oleh salah seorang pengguna di Twitter @arifjemali ini bolehlah digunakan sekiranya anda mengalami masalah peningkatan mendadak. Menurut beliau, ada kes yang selepas disemak menjadikan bil menjadi sangat rendah.

Beliau turut menyarankan agar pengguna menggunakan emel sebagai platform interaksi berbanding panggilan ke Careline kerana tiada bukti yang boleh disertakan secara visual selain daripada talian yang sibuk.

Tarif Elektrik

Terbaharu, Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah meluluskan peruntukan RM942 juta yang akan memberi manfaat kepada lebih empat juga pengguna sebagai bantuan tambahan dalam Program Bantuan PRIHATIN Elektrik Tambahan dalam kategori domestik di Semenanjung sebagai bantuan tambahan kepada potongan sebelum ini.

Kerajaan akan memberi diskaun bil elektrik kepada semua pengguna elektrik bagi tempoh enam bulan bermula 1 April hingga…

Posted by ODISI on Friday, March 20, 2020

Diskaun terdahulu yang memberi manfaat kepada hampir tujuh juta rakyat Malaysia berpendapatan rendah ini diberikan secara automatik kepada semua pelanggan domestik berdaftar TNB yang boleh dinikmati bermula April hingga September ini mengikut jumlah penggunaan bulanan:

  • Tiga juta pengguna domestik dengan penggunaan bulanan bawah 200kWh akan menerima diskaun 50%
  • 1.5 juta pengguna dengan penggunaan bulanan antara 201 kWh hingga 300kWh akan menerima diskaun 25%
  • 2.2 juta pengguna dengan penggunaan bulanan antara 301kWh hingga 600kWh akan menerima diskaun 15%