Senaman Mudah Ini Boleh Rawat Masalah Kuat Berdengkur 3

Senaman Mudah Ini Boleh Bantu Kurangkan Masalah Kuat Berdengkur

Berdengkur ketika tidur biasanya menandakan seseorang itu terlalu letih menjalani aktiviti seharian. Namun ia juga merupakan tanda kepada tahap kesihatan yang berkait dengan sistem pernafasan yang tersumbat.

Senaman Mudah Ini Boleh Rawat Masalah Kuat Berdengkur 1

Biasanya tidak membahayakan, bunyi dengkuran dikeluarkan apabila tisu di bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar antara satu sama lain dan bertambah kerap mengikut umur.

Walaupun biasanya tidak membahayakan, berdengkur boleh mendatangkan masalah tidur yang dipanggil sleep apnea yang membahayakan diri di mana keadaan seseorang itu berhenti bernafas lebih dari 10 saat buat sementara waktu.

Senaman Mudah Ini Boleh Rawat Masalah Kuat Berdengkur 2

Selain daripada rawatan di hospital, ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan dengkuran.

  1. Kurangkan berat badan jika anda mengalami masalah berat badan berlebihan.
  2. Kurangkan pengambilan arak/ubatan yang mempunyai kesan mengantuk pada waktu tidur.
  3. Cegah pengambilan tranquilizer, pil tidur dan antihistamina sebelum tidur.
  4. Elak pengambilan arak sekurang-kurangnya 4 jam dan mengambil makanan berat atau ringan dalam tempoh 3 jam, sebelum berehat.
  5. Amalkan tidur pada waktu yang tetap setiap hari
    Utamakan posisi tidur mengiring daripada posisi terlentang.
  6. Tinggikan kepala katil anda lebih kurang 4 inci ke atas supaya posisi kepala lebih tinggi dan lidah tidak tertolak ke belakang.

Atau anda boleh melakukan senaman mudah seperti:

Sumber:

  1. My Health
  2. Help Guide