Beberapa minggu lalu, syarikat penghantaran J&T Express menjadi perhatian ramai susulan penularan sebuah video yang memaparkan beberapa pekerja mencampak barangan milik pelanggan sebagai tanda mogok terhadap syarikat yang menurunkan kadar komisen mereka.
Nak mengadu pergi lah pejabat buruh, jangan lah campak barang customers 😢😢 pic.twitter.com/rOEW1krG3H
— 𝒊𝒎 (@imrannazri__) February 6, 2021
Susulan kejadian itu, para pekerja serta pihak J&T sendiri telah memohon maaf di atas ketelanjuran tindakan mereka yang telah menyebabkan kerosakan pada barangan pelanggan.
Biarpun sudah memohon maaf, ramai rakyat Malaysia yang melancarkan boikot sudah tidak lagi mempercayai syarikat kurier ini untuk diberikan amanah bagi menghantar barangan mereka dan mula beralih kepada kurier lain.
Dalam satu vide TikTok yang tular, salah seorang kakitangan J&T meluahkan jika dahulunya barangan yang dihantar boleh mencecah antara 100 k3 150 bungkusan sehari, namun selepas insiden tersebut jumlah bungkusan turun secara mendadak kepada 30 bungkusan sahaja sehari.
@wbas_photography Kembalilah kepada kami 😔..#jntexpress #abangjnt #fyp #foryoupage
Dalam satu temu bual bersama media SAYS, beliau memberitahu keadaan ini agak menyebalkan kerana ianya melibatkan semua pekerja J&T termasuklah mereka yang ikhlas dan cermat melakukan kerja.
Kemarahan netizen pada kecuaian beberapa kakitangan J&T menyebabkan tertubuhnya satu group di Facebook J&T Buat Hal Apa Hari Nih? untuk orang ramai berkongsi kerosakan bungkusan yang diterima mereka.